Què està passant amb la polarització entre les persones joves? Com podem acompanyar els conflictes que emergeixen a les aules i als centres educatius? I quin paper hi juguem les persones adultes?
A Fil a l’Agulla estrenem pòdcast: Les costures de Fil a l’Agulla, una minisèrie en què volem compartir reflexions, experiències i preguntes que ens acompanyen en la nostra feina quotidiana al món educatiu.
Des de fa més de quinze anys treballem al costat de centres educatius, equips docents, infants, joves i famílies per contribuir a construir espais on la diversitat sigui una riquesa, els conflictes es puguin abordar i totes les persones se sentin part de la comunitat. Ho fem des de la mirada restaurativa i el Treball de Processos, dues perspectives que ens conviden a escoltar allò que passa, també quan incomoda, i a descobrir les possibilitats de transformació que s'amaguen darrere dels conflictes.
I ara volem obrir les costures de la nostra feina i compartir amb vosaltres algunes de les preguntes que ens mouen.
Capítol 1: La benvinguda. Estirem el fil de la polarització
En aquest primer capítol, conversem amb Sara Carro, cofundadori de Fil a l’Agulla i autori del manual L’art de tractar-se bé.
Posem sobre la taula una qüestió que travessa cada vegada més les nostres aules, les converses i les relacions: la polarització social i política, especialment entre les persones joves.
Als instituts conviuen realitats que poden semblar contradictòries: l’empoderament feminista, la visibilitat de les identitats queer i les iniciatives per construir espais més inclusius, però també l’auge de discursos reaccionaris, el racisme i les violències que continuen fent-se presents.
Davant d’aquest escenari, ens fem preguntes que no tenen respostes fàcils: d’on neix el malestar que alimenta la polarització? Què ens està dient sobre les necessitats, les pors i les vivències del jovent? Com podem acompanyar els conflictes sense contribuir a fer més grans les fractures? I, sobretot, com podem fer-ho sense oblidar que les persones adultes també formem part d’aquesta realitat?


No volem oferir receptes màgiques ni solucions ràpides. Volem obrir converses, compartir la nostra mirada i generar un espai per pensar juntes com podem acompanyar els reptes educatius del present.
Una oportunitat per conèixer de més a prop com mirem els conflictes, què ens preocupa del moment actual i des d’on treballem per afavorir una convivència que faci lloc a la pluriversitat.
Ja podeu escoltar i veure el primer capítol al nostre canal de YouTube!
I també el trobareu a Spotify.
Us convidem a escoltar-lo i compartir-lo!
Agafeu el fil, que comencem!
Amb el suport de la Generalitat de Catalunya.
